دكتر محمدرضا وفايي نسب گفت: بيماران خاص در حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي به چهار دسته بيماران دياليزي، هوفيلي، تالاسمي و ام اس تقسيم مي شود به طوري كه 320 بيمار دياليزي، 145 بيمار هموفيلي، 130 بيمار تالاسمي و 350 بيمار مبتلا به ام اس در حوزه معاوت درمان دانشگاه علوم پزشكي يزد قرار دارند.

داروي  بيماران تالاسمي در استان يزد با كمبود روبرو نيست

یزدفردا :معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزدبا اعلام خبر فوق اظهار داشت : بيماران تالاسمي بطور مرتب نياز به تزريق خون و پمپ دسفرال دارند كه در سال گذشته پمپ دسفرال تهيه شده و در اختيار همه اين بيماران قرار گرفت. همچنين داروي اين بيماران در استان يزد با كمبود روبرو نيست.


آمار بيماران دياليزي، هوفيلي، تالاسمي و ام اس  در استان یزد


دكتر محمدرضا وفايي نسب گفت: بيماران خاص در حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي به چهار دسته بيماران دياليزي، هوفيلي، تالاسمي و ام اس تقسيم مي شود به طوري كه 320 بيمار دياليزي، 145 بيمار هموفيلي، 130 بيمار تالاسمي و 350 بيمار مبتلا به ام اس در حوزه معاوت درمان دانشگاه علوم پزشكي يزد قرار دارند.

همه بيمارستانهاي استان مجهز به بخش دياليز هستند

وي با اشاره به اينكه همه بيمارستانهاي استان مجهز به بخش دياليز هستند ادامه داد: در حال حاضر 87 تخت دياليز در استان وجود دارد و 320 بيمار از خدمات بهره مي برند.

بيماران مبتلا به ام اس در بيمارستان شهيد صدوقي يزد درمانگاه دارند

وي افزود: بيماران مبتلا به ام اس در بيمارستان شهيد صدوقي يزد درمانگاه دارند و تحت نظر انجمن ام اس و پزشكان بيمارستان شهيد صدوقي هستند و به منظور دريافت خدمات دارويي به داروخانه چمران يزد معرفي مي شوند.

 

درمانگاه مستقل براي بيماران خاص در استان نداريم درمانگاه اختصاصی ویژه بیماران خاص راه اندازی می کنیم

وي با بيان اينكه درمانگاه مستقل براي بيماران خاص در استان نداريم تصريح كرد: در بيمارستان شهيد صدوقي  يزد واحد كوچكي وجود دارد كه اميدواريم با كمك خيرين مركزي كنار اين بيمارستان احداث كنيم و صحبت هايي نيز در اين خصوص انجام شده كه درمانگاه كامل براي بيماران خاص در استان راه اندازي شود و يا درمانگاه بيمارستان شهيد صدوقي را جابجا كنيم تا فضاي بيشتري به وضعيت درماني بيماران خاص اختصاص يابد.


بيماران خاص هيچ گونه فرانشيز درماني پرداخت نمي كنند

وي گفت: بيماران خاص هيچ گونه فرانشيز درماني پرداخت نمي كنند و در درمانهاي سرپايي فرانشیز متفاوت پرداخت مي كنند وباید دفترچه بيماران خاص داشته باشند.

وي گفت: تهيه فاكتورهاي خوني بيماران هموفيلي بر عهده معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي مي باشد و در بيمارستان شهيد صدوقي يزد تحت پوشش پزشك متخصص قرار مي گيرند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد بيان كرد: بيماران تالاسمي بطور مرتب نياز به تزريق خون و پمپ دسفرال دارند كه در سال گذشته پمپ دسفرال تهيه شده و در اختيار همه اين بيماران قرار گرفت. همچنين داروي اين بيماران در استان يزد با كمبود روبرو نيست.


وي خاطرنشان كرد: براي بيماران دياليزي، دياليز به صورت كاملا رايگان انجام مي شود و براي بيماران تالاسمي نيز رايگان است و بيماران مبتلا به ام اس كه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي باشند، داروهاي آنها كاملا رايگان است كه فقط داروهاي داخلي را در بر مي گيرد و داروهاي خارجي را شامل نمي شود. همچنين بيماران هموفيلي سهميه فاكتور را با فرانشيز اندكي دريافت مي كنند.

ابتلا به بيماريهاي خاص و پيشگيري از‌ آنها
وي در خصوص ابتلا به بيماريهاي خاص و پيشگيري از‌ آنها بيان كرد:  و از آنجايي كه بيماريهاي هموفيلي و تالاسمي ارثي و مادرزادي هستند، در آزمايشات پيش از ازدواج غربالگري انجام مي شود و به زوجيني كه هر دو تالاسمي مينور داشته باشند اجازه ازدواج داده نمي شود چرا كه از والديني كه هر دو مبتلا به تالاسمي مينور باشند، فرزند مبتلا به تالاسمي ماژور متولد مي شود.

در چند سال اخير تولد نوزاد مبتلا به تالاسمي در استان يزد نداشتيم

وفايي نسب اضافه كرد: خوشبختانه در چند سال اخير تولد نوزاد مبتلا به تالاسمي در استان يزد نداشتيم و اگر هم اضافه شده اكثرا غير بومي و افاغنه بودند.


وي ادامه داد: بيماري هموفيلي در آزمايشات غربالگري مشخص نمي شود و ابتلا به هموفيلي پس از تولد تشخيص داده مي شود كه تعداد مبتلايان در استان يزد نسبت به استانهاي ديگر زياد نيست.

وضعيت بيماري ام اس در استان

وي در خصوص وضعيت بيماري ام اس در استان نيز اضافه كرد: با وجود اينكه بيماري ام اس علت شناخته شده اي ندارد، ضرايب آن نسبت به ساير استانها زياد نيست.

رشد ديابت در يزد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد در خصوص بيماران دياليزي نيز خاطرنشان كرد: با توجه به رشد ديابت در يزد، رشد بيماران دياليزي در اين استان چشمگير است و در نتيجه آمار دياليز نيز در يزد رو به افزايش است.

وي افزود: در اين راستا هم مردم و هم دانشگاه علوم پزشكي بايد در زمينه مراقبت از كليه ها توجه كافي داشته باشند بنابراين مردم بايد بيماريهايي مانند ديابت، فشارخون، گلودردهاي چركين و ... كه مهمترين عوامل هستند كه به كليه ها آسيب مي زنند را جدي بگيرند. از سوي ديگر پيوند كليه داراي شرايط خاصي است و افراد به آساني به كليه دسترسي پيدا نمي كنند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا